Loppis- på gott och ont

För lite sömn, för mycket tid att tänka - en oslagbart dålig kombination. Semester är inte bra för mig, jag behöver sällskap. Ikväll åker jag till Umeå för att ha lite sällsynt kvalitetstid. Hade det funnits jobb där hade jag stannat - förut alltså.
Jag har svårt att njuta av ledighet när jag inte har den i sällskap med någon, drömmarna flyger tillbaka till en tid som har passerat. Jag slits mellan att sakna den fria 16-20års åldern och att längta efter stabilitet och framtid.
Längtan framåt är nog starkast, jag vill egentligen inte vara 17 igen.

Helgen har i övrigt bjudit på Thailandsloppis i Rödvattnet, en plats som ligger så pass långt in i kommunen att loppisen bör vara JÄVLIGT bra för att det ska vara värt. För alla som är intresserade så kan jag meddela att det INTE var värt den långa resan. Den höggravida gubben som troligen importerat sin lilla fru för en, enligt honom, rimlig summa var ett lika stort skämt som den så kallade loppisen. Så, då var det sagt. Vi hittade dock en trevlig loppis i Kubbe som kunde stilla vårt prylbehov.

Jag såg nyligen den andra Narnia-filmen Prins Caspian, en film så full av Jesusliknelser att jag nästan sprang ut från biografen för att åka hem och googla på CS Lewis - och mycket riktigt:

www.wikipedia.se
"I slutet av 1920-talet blev han övertygad kristen... "
"Även hans mest kända verk, de allegoriskt skrivna barn- och ungdomsböckerna om landet Narnia, vittnar om hans kristna tro[...]"

Nu måste böckerna läsas, det är få saker jag går igång på så mycket som allegorier av det här slaget. Nördigt!


 







Kommentarer
Postat av: Goatboy

Själv var jag nära att kräkas under första filmen, när hallelujah-allegorierna nådde sin kulmen under Jesus-Azlans offrande och återuppståndelse; brer de på mer av det sliskiga pålägget på mackan i andra filmen är jag tacksam för din varning och skall göra mitt bästa för att undvika den.

Ett annat tips i samma anda, om än i andra änden av spektrumet: "Guldkompassen" (som jag inte hunnit se än) är skriven av en författare med ett rejält horn i sidan till religion i allmänhet och kristendom i synnerhet och filmen fick en hel del kritik av den kristna högern i USA pga tydliga negativa undertoner gentemot deras valda fantasier. Får du tillfälle så kasta gärna ett getöga på den med och kolla om det stämmer; skulle vara kul att höra vad en beläst person anser. :)

"All thinking men are atheists" - Ernest Hemingway

Postat av: Goatboy

P.S.

Av någon anledning blev sista stycket skrivet i fetstil. Skumt.

D.S.

2008-07-12 @ 23:43:20
URL: http://goatboy.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback