Jag hjärta nördar

En av de mest befriande sakerna med att bli äldre och att närma sig "vuxenvuxen" är att det är mer ok att vara töntig. Under en lång period i livet gör man allt för att undvika detta eftersom töntig är lika med döden. Under den perioden var det viktigt att vara "mogen" och att bete sig "moget"; det vill säga inte töntigt. Lustigt nog innebär den riktiga mognaden bland annat att våga vara töntig - något som jag anammar allt oftare! Jag orkar inte bry mig lika mycket längre; skitsamma om jag sitter med keps och pappa-posé på kepsen i en brasse mitt bland tvättbrädsmagar på Öland, jag är ju nöjd.
Min töntighet sträcker sig även till att jag älskar allt vad nörderi heter. Det vill säga; människor som är totalt insnöade på töntiga saker. Själv gillar jag runstenar och att bläddra i antologier med noveller och korttexter anpassade för undervisning i svenskämnet. Favoritnovellen i dag är Tove Janssons Det osynliga barnet. ♥
Vid ett av dagens möten med en B-kurs elev talade jag mig varm om Karin Boyes Kallocain och såg den stackars pojkens skeptiska blick, han tyckte uppenbarligen att han just hade fått lärarkårens största tönt på halsen. Jag tror dock att jag räddade mig lite genom att avsluta mitt hyllningstal med; jo så tycker jag men jag är ju också lite av en nörd på sånt här... Pojken såg då lugnare ut och log lite artigt.


Karlevistenen på Öland - rest omkring år 1000



Så här glad är jag över att få TA på den!!!

Kommentarer
Postat av: Goatboy

Efter att ha kollat mitt personliga ex av Stora Fördomsboken finner jag det fullkomligt sunt att vara skeptisk mot Karin Boye. I övrigt får jag väl erkänna att Wierd Als "White & Nerdy" blivt mitt nya soundtrack.



Då du utger dig för att vara en ärbar (nåja) kvinna, som sällan svänger sig med plumpa formuleringar, vilket din kommentar skulle kunna tolkas som, känner jag mig tvungen att påpeka det faktum att: OM jag svänger min svans söderut, så borde jag väl så småningom, enligt all logik, hamna i Haparanda. Eller..?



Men ja, frikyrkorna i Klyktattarland skall ånyo bäva när Goatboy äntrar kommungränsen, så vi med förenade krafter skall göra en Lazarus av en Holmenbo. När detta blir, är ännu osäkert, men jag hör av mig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback